Historien om Lemontree – Del 1

Vi inleder vår nya artikelserie om Lemontrees historia där allt en gång tog sin början. Vi har intervjuat vår grundare Thomas Martinsson om hur bolaget kom till, vad som drev honom och vilka minnen som etsat sig fast. Det blev ett samtal om entreprenörsanda, mod och viljan att bygga något som gör skillnad. På riktigt.

Hejsan Thomas, ta oss tillbaka…hur startade allt egentligen med Lemontree?

”Jag jobbade på 90-talet som internationell konsult och säljare inom telecom. Mitt sista konsultuppdrag var i Lausanne i Schweiz där jag var en av ett hundratal konsulter från Europa, USA och Australien som hade handplockats med det ’omöjliga’ uppdraget att lansera mobiloperatören Orange från scratch på 12 månader.

Vi var så många bra personer i ett företag med en väldigt härlig entreprenörsanda. Vi lanserade efter exakt 12 månader och rundade av med ett stort påkostat launchparty på casinot i Montreux. (Kuriosa: Casinot som brann ned vid en Deep Purple-konsert, vilket texten till Smoke on the Water kom att handla om).

I vårt uppdrag ingick även att rekrytera och lämna över till lokal personal innan vi konsulter kunde lämna våra uppdrag. Jag fick så många intryck, erfarenheter, insikter och självförtroende av det uppdraget. Jag ville starta ett eget företag med lärdomar från min tid på Orange. Jag ville bygga ett företag som gjorde skillnad på riktigt.

Jag kom hem från Lausanne en vecka innan julen 1999 och startade Lemontree i mellandagarna och landade Lemontrees första konsultuppdrag hos Tele1 Europe som jag påbörjade ett par dagar innan nyårsafton 1999.

Namnet Lemontree, nästan den vanligaste fråga vi får…berätta, var kommer det från?

Starkt färgad av Orange och Fools Gardens hit så var Lemontree det självklara valet av företagsnamn då jag ville ha ett företagsnamn som skilde sig från vid tiden typiska namn på IT-företag som ofta innehöll ord/förkortningar som tech, sys, com, net, cyber mm. Det var svårt att hålla isär dem. Lemontree stack ut och väckte intresse vilket jag vet underlättade både rekrytering och försäljning.”

 

Berätta lite om din roll och dina drivkrafter!

”Jag grundade Lemontree för att jag ville bygga ett företag som gjorde skillnad för kunder och anställda som skulle satsa på att få de intressantaste kunderna, de mest utmanande projekten och de bästa medarbetarna.

Vi skulle vara skillnaden som gör skillnaden, det var en väldigt stor drivkraft och blev en del av vår företagskultur.

De första 6–8 åren så levererade jag våra tjänster till kunder på i princip heltid samtidigt som jag lade mycket tid på försäljning och rekrytering och att utforma våra tjänster och partnerskap med produktleverantörer. Så ser det nog ut på många startups som lyckas – en grundare och VD måste vara en mångsysslare och vara beredd på långa dagar och helgarbete.

En av mina bästa förmågor var att hitta och attrahera fantastiska medarbetare, medarbetare som har haft en väldigt stor betydelse för våra framgångar – jag har dem att tacka för våra framgångar. Extra viktiga var de 10 första medarbetarna vi rekryterade – de bidrog till att skapa vårt varumärke minst lika mycket som jag själv gjorde.”

När du tänker tillbaka – vilket är det starkaste minnet som dyker upp?

”Det finns inget enskilt minne som sticker ut så här i efterhand men jag har många minnen som är starka.

Många prestigeaffärer vi vunnit i konkurrens med mycket större och namnkunniga företag än Lemontree och som underskattade oss, alla våra utmärkelser under flera år (Gasellföretag, Årets Superföretag, Entrepreneur of the Year, Snabbväxarna mm), alla otroliga medarbetare som trott på mig och Lemontree som jag fått förmånen att jobba med.

Starka minnen har jag även från våra välarrangerade sommarfester för kunder, personal och friends of Lemontree och våra årliga konferensresor till Alperna eller andra europeiska orter som erbjöd aktiviteter med adrenalinkickar varvat med grupparbeten, eller våra julfester på de bästa ställena med alla anställda och respektive.

Jag minns även när vi nådde 100 anställda – det var stort.”

Om du fick chansen att ge ditt yngre grundar-jag ett enda råd – vad skulle du säga?

”Stanna upp och reflektera oftare och vara stolt över det vi åstadkommit istället för att hela tiden snabbt köra på när delmål infriades.

Finns säkert saker jag hade gjort annorlunda eller ännu bättre.”